Eric van Balkum werkt samen met zijn collega Jan Jaap Kassies (redacteur van Recorder) aan het beheren, metadateren en digitaliseren van de collectie bladmuziek van de Stichting Omroep Muziek, die in deze rubriek centraal staat. Zijn werk leidt vaak tot bijzondere speurtochten, vertelt hij in deze bijdrage.

Wanneer ik vertel dat ontsluiten van de bladmuziekcollectie van de publieke omroep tot mijn professionele taken behoort, ontvang ik meestal glazige blikken en ongemakkelijke reacties. In ons land loopt dan ook slechts een handjevol personen rond dat überhaupt papieren muziek catalogiseert. Toch kan dit avontuurlijk, leerzaam en bevredigend dat werk zijn.

Een voorbeeld. Een van onze vrijwillige medewerkers was bezig met het aanvullen van de summiere catalogusgegevens van door mij geselecteerde bladmuziektitels. Het ging om het repertoire van de Skymasters, een van de bekendste voormalige amusements- en jazzorkesten van de omroep. Daarvoor gebruikte hij informatie die op de, veelal handgeschreven, bladmuziek is genoteerd en die we in gedigitaliseerde vorm via onze website Muziekschatten.nl beschikbaar stellen (deels alleen voor leden).

Mambo del Carioca

Bladmuziek voor Mambo del Carioca van Chachito Perez. Bron: Collectie Muziekschatten.nl, foto: Eric van Balkum
Bladmuziek voor Mambo del Carioca van Chachito Perez. Bron: Collectie Muziekschatten.nl, foto: Eric van Balkum

Van het Groenewoud
Zo stuitte hij op een stuk van ene Chachito Perez [zie foto bladmuziek Mambo del Carioca] Hans meende dat het om een arrangement ging van Jos van het Groenewoud en collega Jan Jaap Kassies vond op het internet een artikel waaruit bleek dat het hier de biologische vader betrof van niemand minder dan de Vlaamse rocker Raymond J’veux d’l’amour van het Groenewoud.

Deze Joseph van het Groenewoud was bij ons al bekend onder zijn schuilnamen Nico Gomez (336 catalogustitels), Peter Loland (10 titels) en Jo Chapman (2 titels), mede dankzij de onvolprezen Ronny De Schepper en Wikipedia.

Deze kennis, opgeteld bij de gewoonte dat arrangeurs op hun geschreven arrangementen hun naam laten voorafgaan door de melding “arr.:”, deed mij vermoeden dat Chachito Perez een ander pseudoniem is van Van het Groenewoud senoir woud senior, die van geboorte een Amsterdammer is, opgroeide dammer op Curaçao en Cuba en – terug in Nederland – in 1947 naar België vluchtte vanwege een oproep voor dienst tijdens de politionele acties in voormalig Nederlands-Indië.

Chakachas
De naam Chachito Perez komt alleen voor in relatie met een door hem geleid orkest dat repertoire in Latijns-Amerikaanse stijl uitvoerde [zie foto van de Chakachas boven dit artikel]. Van het Groenewoud speelde samen met onder andere Gaston Bogaerts (alias Tito Madinez (80 catalogustitels)) in de Chakachas die begin jaren ’60 floreerden dankzij de populariteit van de Latijns-Amerikaanse (denk aan Malando en Maria Zamora) en andere buiten-Europese amusementsmuziek (Hawaïaanse en cowboy-/countrymuziek) in die tijd.

Portret Toni Redi
Portret Toni Redi

Ook andere leden van de Chakachas componeerden samen een groot oeuvre bij elkaar dat voor collega Kassies en mij volkomen onbekend was: rietblazer Vic Ingeveldt als Vico Pagano, trompettist Charlie Lots als Carlos Loti en hoogstwaarschijnlijk pianist Christian Marc als Christian Vanyr. Dit oeuvre kon nu ook uniform worden gemetadateerd en beter worden gevonden.

Naast de meer dan 300 arrangementen voor Nederlandse radio-ensembles schiep Joseph van het Groenewoud als zijn alter ego Nico Gomez ook eenzelfde aantal voor de Vlaamse radio-ensembles, zoals de BOO-catalogus bewijst. En zo leggen catalogiseerders – als een soort rechercheurs – de basis voor ontdekking en verbinding. Spannend toch?

Al dit speurwerk haalde ook een nieuw enigma boven water: Is Toni Redi wellicht ook een schuilnaam van Joseph van het Groenewoud?

Kijk verder op Muziekschatten.nl