Na 6 jaar zonder Experience zijn eindelijk weer bezoekers welkom in het gebouw van Beeld & Geluid. Op woensdag 8 februari is het nieuwe Mediamuseum officieel geopend. Aether was erbij.
De archivaris van dienst
De genodigden werden feestelijk onthaald op een roze loper, de toch al kleurrijke gevel was met vloeistofdia projectie extra aangelicht, er was champagne en voor de start zagen we een compilatie van openingsceremonies uit het archief. Zo was ook de opening van Beeld & Geluid uit 2006 te zien, met toenmalig directeur Erik van Huis en toenmalig koningin Beatrix.
Sosha Duysker, ambassadeur van Beeld & Geluid die ons de afgelopen jaren in een webserie meenam in het maakproces van het mediamuseum, presenteerde de avond met flair. Maar de ster van de avond was natuurlijk directeur Eppo van Nispen tot Sevenaer die op bevlogen wijze nog maar eens uitlegde waarom het zo belangrijk is de geschiedenis van de media te koesteren: “Als je niet weet waar je vandaan komt, weet je ook niet waar je naar toe moet.” Op televisie treedt hij regelmatig op in zijn stofjas om dat als “archivaris van dienst” te illustreren aan de hand van actueel archiefmateriaal uit de collectie. Vanavond kreeg hij een gala-versie van de jas, want voor “het meeste interactieve museum ter wereld” moet die jas wel wat minder stoffig.
Complex huzarenstukje
Van Nispen dankte uitvoerig ‘de ge-archiveerden’, waarmee hij de mediamakers bedoelde waarvan velen ook aanwezig. Ook veel lof voor die andere makers; enkele honderden die meewerkten aan de realisatie van het museum. Want dat is een “complex huzarenstukje” geweest. Het leek Van Nispen in de voorbereiding soms best makkelijk om een gewoon museum te hebben: “150 miljoen voor een schilderij van een talentvolle schilder uit de 16e eeuw, je hangt het aan de muur en de mensen stromen vanzelf in grote getale toe.” Op de testdag in oktober, waar familie en vrienden van de medewerkers werd uitgenodigd, bleek maar weer hoe ambitieus en technisch uitdagend de plannen voor het mediamuseum waren: “Je verwacht van je familie dat ze mild en vriendelijk zijn voor je, niets bleek minder waar.” Er is ook na die testdag nog keihard gewerkt om alle interactieve exhibits en de Mediamuseum-app werkend te krijgen. Vanaf zaterdag 11 februari kunnen bezoekers het zelf gaan zien en beleven. Dat wordt, na de testdagen en openingsfeestjes de echte lakmoesproef. Want het draait in dit museum echt om de bezoeker, die na het samenstellen van zijn of haar eigen mediaprofiel een unieke, gepersonaliseerde mediareis krijgt voorgeschoteld. Van Nispen; “in het mediamuseum zie je geen Rembrandt of Vermeer. U ziet hier uzelf.”
Collectie openbaar
Staatsecretaris Ulsu was helaas ziek en werd vervangen door directeur-generaal Cultuur en Media Barbera Wolfensberger. Zij lichtte een tipje van de sluier over de samenwerking tussen het ministerie van OCW, Beeld & Geluid, de NPO, omroepverenigingen en de commercieëlen. Al sinds oprichting van het Instituut voor Beeld en Geluid bestaat de wens om zo veel mogelijk beeldmateriaal openbaar beschikbaar te maken. In de loop van deze jaren is daar achter de schermen heel veel over onderhandeld. Dat we daar nu voor het eerst officieel iets over horen en zelfs het jaar 2025 werd genoemd als stip aan de horizon, geeft goede hoop dat dit eindelijk gerealiseerd gaat worden. Heugelijk nieuws op deze toch al feestelijke avond.
Het openingsmoment zelf begon met een interactieve kubus die Pieter van der Heijden, artdirector van dit nieuwe mediamuseum als ook van de eerdere experience, van achterin de zaal doorgaf door het aanwezige publiek. Bij elke aanraking werd de kubus geladen met beelden. Op het podium werd vervolgens de mediareactor aangezet en stroomde de beelden uit de collectie op langwerpige schermen die horizontaal en verticaal door de immense open binnenruimte lopen. Het monumentale karakter van de mediareactor heeft de potentie om uit te groeien tot een iconisch beeld, vergelijkbaar met de glazen gevel van Jaap Drupsteen die inmiddels voor veel meer symbool staat dan alleen het Instituut voor Beeld & Geluid.
Het Mediamuseum opent zaterdag 11 februari om 10.00 uur de deuren voor publiek en is vanaf dat moment iedere week van dinsdag tot en met zondag te bezoeken.