Bijzondere bladmuziek: Koning Voetbal

Componist Willy Schootemeijer (Rotterdam 2-2-1897 – 11-5-1953) moest van zijn vader kantoorbediende worden, maar hij wijdde zijn leven liever aan de muziek. In restaurants en dans-clubs trad hij op als pianist en accordeonist en daarnaast schreef hij liedjes, music-hall revues en spektakelmuziek voor operettegezelschappen. Orkestratie voor harmonie- en fanfareorkesten leerde Schootemeijer bij dirigent P. Ommes, aldus een Wikipedia-artikel.

Schootemeijer kreeg grote bekendheid als componist van marsmuziek. Zijn eerste mars was Groot Rotterdam uit 1929 en er volgden nog tientallen andere marsen, doorgaans geschreven in opdracht voor gelegenheden. Alleen al aan de titels is af te lezen dat nationale trots (met vermelding van bijvoorbeeld de Uiver, de KLM en tal van sporten) daarbij een prominente rol speelde, een gevoel dat de combinatie met marsmuziek voor de hand liggend maakte. Zo ontstond na een voetbalwedstrijd Nederland – België in 1934 Koning Voetbal, misschien wel de bekendste van zijn marsen die nog altijd regelmatig wordt uitgevoerd.

Een ‘one trick pony’ was Schootemeijer overigens allerminst, hij schreef ook tal van amusementswerken, waarbij hij kennelijk een voorkeur had voor walsen en tango’s. Het bekendste in dat genre is wel de tango Ik hou van Holland geworden, populair geworden door de uitvoering van zanger Joseph Schmidt. De gelijknamige spelshow op tv, gepresenteerd door Linda de Mol bij RTL en SBS, gebruikte het lied als tune.

In de collectie bladmuziek van de Stichting Omroep Muziek zijn tientallen werken van Willy Schootemeijer opgenomen. Geen wonder, want hij trad ook veelvuldig in het land op en was regelmatig op de radio te horen. De omslagen van de muziekuitgaven zijn lang niet altijd gesigneerd helaas, maar sommige ontwerpers hebben hun naam wel vermeld. Er zijn bekende kunstenaars bij die vaker omslagen voor bladmuziek ontwierpen, zoals Jacob Jansma, die een fraai meisjeshoofd tekende voor Adios, mi tesoro, een tango. Het duo Linse en Van de Waal maakte de cover van Groot Rotterdam, maar ook die van Droomstertje, een “langzame wals” en die van Feest in Volendam, een ‘intermezzo-boerendans” van vóór de uitvinding van de palingsound.

Illustrator Stijn Hoogenbos maakte een zwierige majorette, geplaatst voor een wereldbol, voor de Shell Nederland Mars. De Rotterdamse tekstdichter Lou (Levie) de Groot schreef niet alleen de tekst voor Amsterdam, maar signeerde ook het omslagontwerp. Opvallend is het ontwerp voor de NASM Mars, met een gevleugelde globe met de vlaggen van Nederland en de Verenigde Staten, op naam van A. Rederkerk. Maar een andere naam springt voor Aetherlezers misschien nog meer in het oog. Voor Schootemeijers Wielermarsch tekende in 1937 niemand minder dan Bob Uschi twee wielrenners.

Kijk ook op: muziekschatten.nl.

gerelateerde artikelen