Nieuwe tijden en een vernieuwd tijdschrift
Plus ça change, plus c’est la même chose, schreef de Franse journalist en letterkundige Jean-Baptiste Alphonse Karr (1808-1890) al. Verandering mag inderdaad één van de weinige constanten in het leven zijn, de lancering van ChatGPT, eind vorig jaar, heeft wel een heel grote aardverschuiving betekend, ook in de mediawereld. Toch komt automatisch gegenereerde content, die niet of nauwelijks te onderscheiden is van producties van menselijke vaklui, niet uit de lucht vallen. Ook in de mediawereld wordt al jaren gebruik gemaakt van Artificial Intelligence, zoals mag blijken uit een artikel in deze editie.
Voor Aether breekt ook een nieuw tijdperk aan en dat was de hoogste tijd. Wij mogen ons verheugen op zeer trouwe lezers, maar die vergrijzen onvermijdelijk en we zijn er niet voldoende in geslaagd nieuwe, jongere abonnees aan ons te binden. Als er niets zou veranderen, zou ons lezersbestand steeds verder krimpen, waardoor het blad ten dode opgeschreven zou zijn.
Daarom heeft het bestuur van de uitgever van Aether, de Stichting Omroephistorie, zoals eerder hier bericht, samenwerking gezocht met de Vereniging van gepensioneerde medewerkers van de omroep en andere media, VGOmedia. Deze vereniging brengt ook al vele jaren een kwartaalblad uit, van hoge kwaliteit, waarin naast eigen verenigingsnieuws het mediaverleden centraal staat. In beginsel is nu besloten gezamenlijk een tijdschrift te gaan uitgeven, dat een bredere kring lezers bereikt.
Mogelijk zal dat een andere naam krijgen dan Aether, maar ook al verandert de vlag misschien, de lading zal gelijk blijven. Het nieuwe tijdschrift zal ook over de mediageschiedenis gaan en, net als Aether nu, vier keer per jaar verschijnen en het aantal pagina’s zal in geen geval dalen. Want de verhalen die u gewend bent in Aether aan te treffen, herinneringen van en aan makers, verdienen de ruimte.
In deze editie van Aether staan we niet alleen stil bij de veranderingen die Artificial Intelligence teweeg heeft gebracht, maar ook bij het werk van een pionier op het gebied van digitale producties: Wim de Bie. Verder is er aandacht voor de eerste uitzending van de Nederlandsche Seintoestellen Fabriek, later de Hilversumsche Draadlooze Omroep voorloper van de AVRO, op 21 juli 1923, honderd jaar geleden dus. En natuurlijk hebben we nog veel meer te bieden, maar dat leest u wel.